Off Camera – „Maryjki”, „Bliscy”, „Safe Inside”: Osobni

Na Off Camera można obejrzeć przedpremierowo trzy polskie filmy – „Maryjki” Darii Woszek, „Bliskich” Grzegorza Jaroszuka i „Safe Inside” Renaty Gabryjelskiej. Choć każdy z nich jest inny, wszystkie trzy można podciągnąć pod kategorię filmów „osobnych” – wskazującą na wyjątkową autorską wrażliwość twórców. Jednocześnie wszystkie te tytuły znajdują się na marginesie rodzimego mainstreamu, nawet tego artystycznego.

Maryjki, reż. Daria Woszek

O tym filmie mówiło się od dawna. Zanim doczekał się polskiej premiery, objechał pół świata, zgarnął kilka nagród i obrósł legendą. Czy rzeczywistość jej sprostała? Na pewno można powiedzieć, że takiego filmu w polskiej kinematografii jeszcze nie było. Już za samą odwagę, kreatywność i pomysłowość należy się reżyserce – Darii Woszek – dobre słowo. Czytaj dalej.

Bliscy, reż. Grzegorz Jaroszuk

Grzegorz Jaroszuk po ciekawym debiucie – „Kebabie i Horoskopie” – powrócił z drugim pełnym metrażem. Jego „Bliscy” to dzieło jeszcze skromniejsze niż kameralny pierwszy film. Tak jakby już samym produkcyjnym minimalizmem chciał wytworzyć intymną, rodzinną atmosferę, która miałaby połączyć tytułowych bliskich. Czytaj dalej.

Safe Inside, reż. Renata Gabryjelska

Popularna w latach 90. aktorka i autorka kilku ciekawych krótkich metraży – Renata Gabryjelska – zadebiutowała w pełnym metrażu nietypowo. Jej „Safe Inside” to anglojęzyczna koprodukcja polsko-luksemburska na dodatek utrzymana w niepopularnym na naszym kinematograficznym poletku gatunku – thrillera. Czytaj dalej.