Kolejny 'covidowy’ sezon za nami. Niby mamy dostęp do filmów, niby kina otwarte, ale trudno nie odnieść wrażenia, że te sezony nie wyglądają tak, jakby wyglądały bez pandemii. Mam wrażenie, że ten rok był nieco słabszy niż ostatnie lata. Niewiele filmów wbiło mnie w fotel, nawet w 'Złotej dziesiątce’ są filmy, na które mógłbym nieco ponarzekać. Ale to nie znaczy, że zabrakło filmów wybitnych, znaczących czy przełomowych. Były, jak choćby 'Aida’, 'Mitchellowie kontra maszyny’ czy 'Odkupienie’. Już teraz wiem, że zostaną one ze mną na znacznie dłużej niż jeden sezon. Pewną normą jest już to, że roczny ranking sporządzam z filmów zarówno kinowych, jak i pokazywanych premierowo na platformach streamingowych.
Złota dziesiątka:

1. Aida, reż. Jasmila Zbanić
Ostatni raz tak bardzo stresowałem się w kinie na „Synu Szawła”. Ten film jest torturą dla nerwów, poczucia moralności, sprawiedliwości i elementarnej potrzeby bezpieczeństwa. Jest jak wyjątkowo bolesna szczepionka na zło, nienawiść i ksenofobię. Jest więc potrzebniejszy niż lek na koronawirusa. „Aida” jest pierwszym tak donośnym głosem kultury w sprawie masakry w Srebrenicy. Opowiadana w tonie rzeczowym, wręcz zimno sprawozdawczym. I właśnie dzięki temu tak mocno działa. Czytaj dalej.

2. DAU. Natasha, reż. Ilya Khrzhanovskiy, Jekaterina Oertel
Obraz totalnego zniewolenia ludzkiej jednostki. Duet Khrzanovskiy/Oertel stworzyli wielką makietę Związku Radzieckiego, by wydobyć z niego ludzki wymiar – tłamszony, poniewierany, deptany. Twórcy przyglądają się kobiecie, która doświadcza ucisku poprzez zagarnięcie strefy prywatnej – zduszenie prywatności umysłu i ciała. System wytwarza terror wszechobecnego strachu zarówno stosując mechanizm donosicielstwa, jak i zastępując przestrzeń domu pracą, która zniewala być może jeszcze mocniej. Gdy już się wydaje, że nie da się być bardziej utaplanym w bagnie, Nataszę wciskają jeszcze głębiej.

3. O nieskończoności, reż. Roy Anderson
Najnowszy film Roya Anderssona skrywa w sobie wiele tajemnic. No bo czym innym jest tytułowa nieskończoność, jak nie ogromną tajemnicą? Jest niepojęta, nieogarnialna, niemożliwa do objęcia ludzkim umysłem. Istnieje jedynie jako czysta koncepcja teoretyczna, ekwiwalencja dla otchłani – rozpaczy, miłości, tęsknoty. Andersson stara się tę koncepcję w jakiś sposób uchwycić, zmaterializować na ekranie, odnaleźć odpryski nieskończoności w codziennym życiu i banalnych sytuacjach. Jego przedsięwzięcie już w punkcie wyjścia jest skazane na porażkę, ale w tym wypadku liczy się podjęta próba, a nie ostateczny sukces. Czytaj dalej.

4. Mitchellowie kontra maszyny, reż. Michael Rianda
’Mitchellowie kontra maszyny’ to egzotyczne połączenie technologicznej dystopii spod znaku 'Terminatora’ i feel-good movie o sile rodziny przypominające klasykę gatunku, czyli 'Goofiego na wakacjach’. Z tej mieszanki wyszedł koktajl wystrzałowy – mądry, zabawny, wzruszający, trzymający w napięciu i świetnie operujący gatunkowymi schematami. Czytaj dalej.

5. Nomadland, reż. Chloe Zhao
W „Nomadland” Chloe Zhao dzieje się w sumie niewiele. Bohaterka, Fern – w tej roli znakomita Frances McDormand – jeździ swoim vanem po Stanach, zaciągając się do kolejnych sezonowych prac. W międzyczasie spotyka nowych ludzi, rozmawia, trochę zwiedza. Mimo to film jest nasycony w stopniu nieprawdopodobnych emocjami wręcz skrajnymi – od rozpaczy, beznadziei i samotności, po błogość, spełnienie i szczęście. Na dodatek udało się transmitować te osobiste uczucia bohaterki na szerszy kontekst – rozpacz i nadzieję całego amerykańskiego społeczeństwa. Czytaj dalej.

6. Ojciec, reż. Florian Zeller
Poruszająca historia mężczyzny chorego na Alzheimera, który stopniowo traci kontakt z otoczeniem, przede wszystkim z córką. Mistrzowski narracyjny labirynt, który tworzy widzom symulację choroby. Film straszy bardziej niż najlepsze horrory.

7. Odkupienie, reż. Fran Kranz
„Odkupienie” to nie jest film bez wad. Z pewnością w końcówce mógł uniknąć kilku zbyt nachalnych symboli. Niektóre przedmioty narzucały swoje znaczenia zbyt bardzo, zagłuszając prostotę słów. Ale w ostatecznych rozrachunku nie ma to większego znaczenia. Czytaj dalej.

8. Atlantyda, reż. Valentyn Vasyanovych
Film, który długi czas przeleżał gdzieś zapomniany w kącie po świetnym przyjęciu na Festiwalu w Wenecji. Na szczęście pokazał się w Polsce, ale nie w kinach, lecz na platformie HBO GO. „Atlantyda” to wstrząsające i kreatywnie opowiedziane studium nieludzkiego oblicza wojny. Za przykład posłużyła wojna na Ukrainie.

9. Psie Pazury, reż. Jane Campion
To popis ambiwalencji. Tu nic nie jest tym, czym się wydaje. Rola pierwszoplanowa kilkukrotnie przechodzi z rak do rąk. Ze sceny na scenę, kto inny wydaje się najważniejszą postacią, by ostatecznie historia wydobyła pełnię złożoności relacji między bohaterami. Czytaj dalej.

10. Licorice Pizza, Paul Thomas Anderson
Paul Thomas Anderson potrafi zachwycić nawet, gdy nakręci przeciętny film. Jego 'Licorice Pizza’ to kino błahe, ale w najlepszym tego słowa znaczeniu – bezpretensjonalne, nastoletnie, nieco naiwne, a jednocześnie na wskroś przesiąknięte nostalgią. Czytaj dalej.
Srebrna dziesiątka:
11. Niefortunny numerek lub szalone porno, reż. Radu Jude
12. Diuna, reż. Denis Villeneuve
13. Zielony rycerz. The Green Knight, reż. David Lowery
14. Berlin Alexanderplatz, reż. Burhan Qurbani
15. Pierwsza krowa, reż. Kelly Reichardt
16. Obiecująca. Młoda. Kobieta, reż. Emerald Fennell
17. Limbo, reż. Ben Sharrock
18. Świnia, reż. Michael Sarnoski
19. Lamb, Valdimir Johannsson
20. Palm Springs, reż. Max Barbakow
Brązowa dziesiątka:
21. Ciche miejsce 2, reż. John Krasinski
22. Luca, reż. Enrico Casarosa
23. King Richard, reż. Reinaldo Marcus Green
24. Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni, reż. Destin Daniel Cretton
25. Pleasure, reż. Ninja Thyberg
26. Złe baśnie, reż. Damiano D’Innocenzo, Fabio D’Innocenzo
27. Candyman, reż. Nia DaCosta
28. Co w duszy gra, reż. Pete Docter
29. Sound of Metal, reż. Darius Marder
30. Minari, reż. Lee Isaac Chung
Warte uwagi:
31. La Gomera, reż. Corneliu Porumboiu
32. David Byrne’s American Utopia, reż. Spike Lee
33. Słudzy, reż. Ivan Ostrochovsky
34. Metamorfoza ptaków, reż. Catarina Vasconselos
35. Gunda, reż. Victor Kossakovsky
36. Notturno, reż. Gianfranco Rosi
37. Czarny niedźwiedź, reż. Lawrence Michael Levine
38. Jeden gniewny człowiek, reż. Guy Ritchie
39. Raya i ostatni smok, reż. Don Hall, Carlos Lopez Estrada
40. Supernova, reż. Harry Macqueen
41. Nikt, reż. Ilya Naishuller
42. Zło nie istnieje, reż. Mohammad Rasoulof
Bez szału:
43. Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun, reż. Wes Anderson
44. To była ręka Boga, reż. Paolo Sorrentino
45. Pogromcy duchów. Dziedzictwo, reż. Jason Reitman
46. West Side Story, reż. Steven Spielberg
47. Noc królów, reż. Philippe Lacote
48. Ostatniej nocy w Soho, reż. Edgar Wright
49. Na rauszu, reż. Thomas Vinterberg
50. Legion Samobójców: The Suicide Squad, reż. James Gunn
51. Cruella, reż. Craig Gillespie
52. Jeźdźcy sprawiedliwości, reż. Anders Thomas Jensen
53. Nowy porządek, reż. Michel Franco
54. Poufne lekcje perskiego, reż. Vadim Perelman
55. The Disciple, reż. Chaitanya Tamhane
56. Nie czas umierać, reż. Cary Joji Fukunaga
57. Pewnej nocy w Miami, reż. Regina King
58. Biały tygrys, reż. Ramin Bahrani
59. Nowiny ze świata, reż. Paul Greengrass
60. Helmut Newton. Piękno i bestia, reż. Gero von Boehm
61. Ostatni pojedynek, reż. Ridley Scott
62. Zola, reż. Janicza Bravo
63. Człowiek, który sprzedał swoją skórę, reż. Kaouther Ben Hania
64. Czarna wdowa, reż. Cate Shortland
65. Niepamięć, reż. Christos Nikou
66. Małe rzeczy, reż. John Lee Hancock
67. Judas and the Black Messiah, reż. Shaka King
68. Cząstki kobiety, reż. Kornel Mundruczó
69. Martin Eden, reż. Pietro Marcello
70. Annette, reż. Leos Carax
71. Lekcje języka, reż. Natalie Morales
72. Amonit, reż. Francis Lee
73. Godzilla vs Kong, reż. Adam Wingard
74. Wyspa Bergmana, reż. Mia Hansen-Love
75. Jeszcze jest czas, reż. Viggo Mortensen
76. Albatros, reż. Xavier Beauvois
77. Malcolm i Marie, reż. Sam Levinson
78. Póki trwa wojna, reż. Alejandro Amenabar
79. Lato ’85, reż. Francois Ozon
80. Wykopaliska, reż. Simon Stone
81. Censor, reż. Prano Bailey-Bond
Tak złe, że aż dobre i po prostu złe:
82. Zemsta rewolwerowca, reż. Jeymes Samuel
83. Pamiędzy, reż. Rebecca Hall
84. Undine, reż. Christian Petzold
85. Im dalej w las, tym więcej drzew, reż. Benedek Fliegauf
86. Mortal Kombat, reż. Simon McQuoid
87. Wróg doskonały, reż. Kike Maillo
88. O wszystko zadbam, reż. J Blakeson
89. Książę w Nowym Jorku 2, reż. Craig Brewer
Komentarze (0)