9 wydarzeń 9. Festiwalu Kamera Akcja, których nie możesz przegapić!

Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja jest wydarzeniem ze wszech miar wyjątkowym. Nie tylko daje szansę obejrzenia wielu świetnych filmów – bardzo często przedpremierowo – ale przede wszystkim organizuje warsztaty, dyskusje i spotkania dające szerszy obraz tego, co dzieje się we współczesnym kinie. Tu nie tylko się filmy ogląda, ale również intensywnie rozmawia – również kuluarowo. Bo Kamera Akcja ściąga do Łodzi całą rzeszę krytyków filmowych, twórców, producentów, montażystów, filmoznawców czy agentów sprzedaży – organizatorzy myślą bowiem o kinie wielokontekstowo: jako tekście do skrytykowania, procesie do przeprowadzenia, towarze do sprzedania, produkcie do wypromowania czy dziele do zbadania. Z bardzo różnorodnego, bogatego i niezwykle ciekawego programu wybrałem 9 wydarzeń, których po prostu nie możecie w tym roku przegapić!

Akcja edukacja: Case study filmu „Wyspa psów” Wesa Andersona

Film Wesa Andersona podbił serca członków jury Berlinale i  widzów na całym świecie. Mało kto jednak wie, że swój ogromny wpływ na jego sukces mieli również Polacy. Za stworzenie wykorzystanych w „Wyspie psów” kukieł odpowiedzialna była łódzka firma WJTeam. Jej pracownicy opowiedzą podczas spotkania zarówno o pracy nad lalkami psów, jak i współpracy z jednym z najbardziej znanych reżyserów na świecie.

Pokaz filmu „Córka trenera”, reż. Łukasz Grzegorzek

Film otwarcia festiwalu. Łukasz Grzegorzek powrócił po bardzo dobrym „Kamperze”. Jego „Córka trenera” ma z jego debiutem sporo wspólnego, choć brakuje w niej trzydziestolatków cierpiących na syndrom Piotrusia Pana, małżeńskich zdrad i gier komputerowych. Jest za to nastoletnia tytułowa bohaterka, która postanawia w końcu przeciwstawić się swojemu ojcu, który już dawno temu skrupulatnie zaplanował jej życiową drogę. Grzegorzek ponownie zachwycił luzem i swobodnym, żartobliwym sposobem opowiadania o sprawach niezwykle poważnych i trafiających do serc każdego z widzów. Czytaj dalej.

Pokaz filmu „Hearts Beat Loud”, reż. Brett Haley

Film zakończenia festiwalu prosto z Sundance! Śmieszy, porusza, ale przede wszystkim rozgrzewa serca. Ma w sobie wszystko to, co najlepsze w amerykańskim kinie niezależnym – celne dialogi, gatunkowy feeling i dużo bezpretensjonalności. To historia ojca i córki, którzy niespodziewanie dla siebie odnoszą sukces jako zespół muzyczny. Będzie więc o muzyce, ale przede wszystkim o miłości rodzicielskiej, a Nick Offermann ponoć nigdy wcześniej nie stworzył tak dobrej roli!

Pokaz filmu „Kawki na drodze”, reż. Olmo Omerzu

Nagrodzony na festiwalu w Karlowych Warach film podpisany przez Czecha, ale wyprodukowany przez Polkę – Natalię Grzegorzek, odpowiedzialną za sukces „Kampera” i „Córki trenera” Łukasza Grzegorzka. To tragikomiczna historia utrzymana w łotrzykowskim duchu kina coming-of-age.

Konkurs Etiud i Animacji

Punkt obowiązkowy – nie tylko dla tych, którzy uwielbiają krótkie metraże! Zbiór świetnych polskich etiud i animacji ostatniego roku. Wśród wyselekcjonowanych filmów znalazły się tak znakomite filmy jak „III” Marty Pajek, „Inny” Marty Magnuskiej, „Szczęście” Macieja Buchwalda czy „Bogdan i Róża” Mileny Dutkowskiej. To właśnie tu należy szukać nowych talentów polskiego kina.

Pokaz filmu „Monument”, reż. Jagoda Szelc

Tytuły powstałe w ramach projektu filmów dyplomowych wydziału aktorskiego łódzkiej filmówki delikatnie mówiąc do tej pory nie obfitowały w dzieła wybitne. Trudno się temu dziwić, bowiem narzucona formuła jest wyjątkowo sztywna i niewdzięczna, ponieważ jest obwarowana szeregiem wymogów. W każdym z tych filmów należy wygospodarować miejsce, by wszyscy aktorzy mogli udowodnić swoje aktorskie umiejętności. To posiada z kolei swoje konsekwencji dla prowadzonej narracji. Czy to w „Śpiewającym obrusiku” czy „Kryształowej dziewczynie” okazało się to pułapką. Jednak Jagoda Szelc znalazła sposób, udowadniając tym samym, że jest świetną reżyserką i kreatywną scenarzystką. A to nie jedyny walor „Monumentu”, który potrafił wykorzystać formę filmu dyplomowego na wielu poziomach. Czytaj dalej.

Pokaz filmu „Shock Waves — Diary of My Mind”, reż. Ursula Meier

Przedpremierowy pokaz filmu z tegorocznego Berlinale. Historia osiemnastoletniego mordercy, który przesyła swój pamiętnik nauczycielce francuskiego. Ta pod wpływem lektury zaczyna powątpiewać w sprawiedliwość wyroku, ale również w adekwatność własnych reakcji. W roli nauczycielki zobaczymy Fanny Ardant.

Spotkanie z Thomasem Elsaesserem i pokaz filmu „The Sun Island”

Jeden z najważniejszych współcześnie filmoznawców na świecie pojawi się na festiwalu, by opowiedzieć o swoim filmie – „The Sun Island”, który również będziemy mieli okazję obejrzeć. Uczta to będzie więc dwudaniowa. Z pewnością posłuchamy zarówno o sposobach konceptualizowania współczesnego kina, jak i o motywacjach, które pchnęły filmoznawcę do porzucenia dyskursu akademickiego na rzecz sztuki filmowej.

Panel dyskusyjny: Twórca czy manager. Różne oblicza producenta kreatywnego

Jeden z wielu świetnych paneli dyskusyjnych, w których wezmą udział znakomici goście. Podczas tego wydarzenia będzie można dowiedzieć się o roli producenta kreatywnego na poszczególnych etapach powstawania filmu. Opowiedzą o tym nie tylko przedstawiciele zawodu, ale również Urszula Antoniak z punktu widzenia reżyserki.