10 najciekawszych filmów października

Po niezłym wrześniu przyszedł chyba nieco rozczarowujący październik. Przynajmniej tak to się jawi na papierze, wszak wśród zapowiadanych premier nie ma kilku blockbusterów, które zdążyły zostać przełożony na odległy, pokoronawirusowy termin. Mimo to, znalazło się kilka tytułów, na które naprawdę warto zwrócić uwagę – w tym kilka propozycji rodzimej produkcji.

Proces siódemki z Chicago, reż. Aaron Sorkin, kino – 2.10, Netflix – 16.10

Jeden z faworytów tegorocznej gonitwy po Oscary. Film z gwiazdorską obsadą, który rekonstruuje bulwersujący proces organizatorów protestów przeciwko wojnie w Wietnamie. Film z oferty Netfliksa, który na dwa tygodnie przed premierą na serwisie, zostanie pokazany szerszej widowni w wybranych kinach.

Skandal. Ewenement Molesty, reż. Bartosz Paduch, 2.10, kino

Kto żył w latach 90. nie mógł o nich nie słyszeć, gdy ktoś choć trochę interesował się hip-hopem nie mógł ich nie słuchać. Raperski skład Molesta na długi czas zdefiniował standardy na polskim rynku hip-hopowym, a jednocześnie reprezentował wszystko to, czym była w tamtym czasie kultura blokerska. O tym wszystkim – i nie tylko – opowiada dokument Bartosza Paducha „Skandal. Ewenement Molesty”. Czytaj dalej.

Lekcja miłości, reż. Małgorzata Goliszewska, Katarzyna Mateja, 4.10, HBO GO

Życie zaczyna się po 70? Dla bohaterki tego poruszającego, ale również zabawnego, dokumentu – na pewno. Bo właśnie dopiero w sile wieku bohaterka poznaje prawdziwą miłość, dzięki której poczuje moc, by odmienić swoje życie i być w końcu szczęśliwą. Świetny dokument poruszający rzadko podejmowany temat miłości wśród starszych osób.

Pinokio, reż. Matteo Garrone,  9.10, kino

Adaptacja klasycznej baśni od mistrza baśniowego kina. Matteo Garrone dał się poznać jako twórca szczególnie wyczulony na wrażliwość bajkową, potrafiący współczesne historie przełożyć na ponadczasowy język baśni, a dobrze znane historie opowiedzieć we współczesny sposób. „Pinokio” będzie najbardziej klasyczną z jego adaptacji.

Szarlatan, reż. Agnieszka Holland, 9.10, kino

Od pewnego czasu Agnieszka Holland jest zainteresowana bardzo konkretnym typem bohatera – postacią niewoloną przez system, próbującą samodzielnie walczyć z siłami potężniejszymi od niej, a przy tym moralnie niekoniecznie jednoznaczną. Jan Mikolasek – bohater „Szarlatana” – jest dokładnie takim bohaterem. Czytaj dalej.

Acasa, mój dom, reż. Radu Ciurniciuc, 15.10, HBO GO

Znakomity dokument, doceniony na Krakowskim Festiwalu Filmowym, opowiadający o romskiej rodzinie, która pragnie żyć w zgodzie z naturą. Dlatego zamieszkują rozpadający się szałas w sercu parku narodowego, nieopodal centrum Bukaresztu. To opowieść o niedostosowaniu społecznym i walce o zachowanie własnej tożsamości.

Wyprawa na księżyc, reż. Glen Keane, 23.10, Netflix

Animowana propozycja od Netflixa, o której mówi się wiele w kontekście oscarowych szans. Film opowiada o małej dziewczynce, której marzy się wyprawa na księżyc, by dowieść prawdziwości legendy. To będzie podróż ku czystej fantazji, dobrej zabawy i wielu przygodom.

Saint Maud, reż. Rose Glass, 23.10, kino

Horror od A24 – to powinno wystarczyć za rekomendację dla wszystkich, którzy zachwycali się takimi hitami jak „Midsommar”, „Hereditary” czy „The Lighthouse”. Ale, co więcej – film został podpisany przez kobietę, co nieczęste w świecie horroru i zwiastuje narodziny nowej wrażliwości, oraz opowiada o katolickiej dewocji, jednak bez kiczowatych upiornych zakonnic. Przygotujmy się na przerażający, ale jednocześnie dający do myślenia i stylowy seans.

Polot, reż. Michał Wnuk, 23.10, kino

Debiutant zgromadził na planie świetną obsadę, oddając pierwszoplanowe role nadziejom rodzimego aktorstwa – Maciejowi Musiałowskiemu, Erykowi Kulmowi Jr. i Tomaszowi Włosokowi. Film zapowiada się jak opowieść rodem z hollywoodzkiego kina – o pasji i niezłomności w drodze do realizacji niedosiężnych celów. Ale to wszystko utrzymane jest w naszych przaśnych realiach.

My dwie, reż. Filippo Meneghetti, 23.10, kino

Gdy cały świat myśli, że są dla siebie tylko dobrymi sąsiadkami, one są dla siebie najbliższymi na świecie osobami – długoletnimi kochankami. Dwie kobiety pragną w końcu otworzyć się przed wszystkimi i zamieszkać razem, lecz jedna z nich nie potrafi powiedzieć o tym swoim dorosłym dzieciom. Znakomicie zrealizowany dramat o niemożliwości wysłowienia uczuć.