10 najciekawszych filmów maja

Maj w polskich kinach stoi pod znakiem dwóch szczególnie oczekiwanych blockbusterów: „Deadpoola 2” i „Hana Solo”. To znak, że jesteśmy coraz bliżej wakacji – na ekranach dominuje kino rozrywkowe, któremu nie bardzo chcą wchodzić w drogę mniejsze, ambitniejsze produkcje. Co nie znaczy, że takich nie znajdziemy w tym miesiącu w repertuarze, ale będzie ich znacznie mniej niż zwykle i niekoniecznie muszą okazać się najlepszymi filmami tego roku. Ale miejmy nadzieje, że dwa wspomniane filmy okażą się tak dobre, że zrekompensują nam te repertuarowe niedostatki.

Kochankowie jednego dnia, reż. Philippe Garrel, 4.05

Kolejny film Philippe’a Garrela na pierwszy rzut oka bliźniaczo podobny do poprzednich. Również czarno-biały, ponownie opowiadający o kobieta i znowu przez pryzmat eterycznych emocji. Tym razem historia dotyczy dwóch młodych dziewczyn, które łączy jeden mężczyzna – dla jednej jest ojcem, a dla drugiej znacznie starszym kochankiem.

Rampage: Dzika furia, reż. Brad Peyton, 11.05

Film w gatunku „The Rock Movie”, czyli „typowy film z Dwaynem Johnsonem”. Tym razem grany przez niego bohater musi ocalić ludzkość przed dziką furia trzech wielkich, zmutowanych zwierząt – goryla, wilka i krokodyla. Choć w filmie z pewnością nie zabraknie spektakularnej i wyjątkowo dynamicznej akcji, to całość zostanie podane w ironiczno-humorystycznym sosie. To może być naprawdę całkiem smakowity filmowy kąsek, świetnie komponujący się z popcornem, nachosami i colą!

Prawdziwa historia, reż. Roman Polański, 11.05

Polański powraca do gatunku, w którym odnosił największe artystyczne sukcesy, czyli psychologicznego dreszczowca. Tym razem opowiada o pisarce, która wplątuje się w niejednoznaczną relację z jedną ze swoich czytelniczek. Na ekranie obok żony reżysera – Emmanuelle Seigner – błyszczeć będzie Eva Green.

120 uderzeń serca, reż. Robin Campillo, 11.05

Film Campilla opowiada o francuskich aktywistach, działających na początku lat 90. na rzecz popularyzacji wiedzy o AIDS. To grupa młodych ludzi – zarówno chorujących, jak i zdrowych, heteroseksualistów, homoseksualistów, a nawet matek walczących o prawa dla swoich dzieci. Campillo pokazuje akcje protestacyjne, podczas których aktywiści oblewali sztuczną krwią zarówno członków rządowych organizacji, którzy zamiast pomagać w tej gorącej sprawie, jedynie gadali, jak i pracowników koncernów farmaceutycznych, nieśpiesznie przygotowujących nowe leki. Więcej w relacji z Nowych Horyzontów.

Tully, reż. Jason Reitman, 11.05

Czy da się nakręcić komedię o nieprzespanych nocach, pełnych wrzasku małego dziecka, problemach z karmieniem, permanentnym zmęczeniu i niezrozumieniu partnera, czyli jednym słowem o trudach macierzyństwa? Jason Reitman postanowił udowodnić, że da się i ma sojuszniczkę, która może mu w tym bardzo pomóc – świetną scenarzystkę, odpowiedzialną między innymi za „Juno”, Diablo Cody. W roli zmęczonej, zatroskanej matki – Charlize Theron.

Najbrzydszy samochód świata, Ślimaki, reż. Grzegorz Szczepaniak, 11.05

Na eksperyment z wpuszczaniem do kin filmów średnio- i krótkometrażowych zdecydował się kolejny dystrybutor, tym razem Media Movie. Postanowili wprowadzić na duże ekrany nie byle jaki film, lecz dokument doceniony na zeszłorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka i dodatkowo dołożyli do niego wcześniejszy, krótszy film tego reżysera – „Ślimaki”. „Najbrzydszy samochód świata” opowiada o matce i jej synu, właścicielach tytułowego wehikułu, który seryjnie zdobywa „nagrody” dla najbrzydszego samochodu na kolejnych konkursach.

Deadpool 2, reż. David Leitch, 18.05

Największy trickster kina superbohaterskiego powraca, by ponownie namieszać w marvelowskim uniwersum. Możemy być pewni, że tak samo jak w pierwszej części będzie wulgarnie, brutalnie, ironicznie i wyjątkowo śmiesznie. A przy tym zostaną zburzone wszelkie ściany, dzielące bohaterów od widzów. Za reżyserię tym razem odpowiada współtwórca „Johnego Wicka” i autor „Atomic Blonde”, więc możemy spodziewać się wyjątkowo spektakularnych scen walk.

Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, 18.05

Film dokumentalny pokazywany na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji. Opowiada o jednym z najważniejszych polskich reżyserów filmowych – Michale Waszyńskim, twórcy arcydzieła kina przedwojennego, „Dybuka”. Film przybiera formę dochodzenia w sprawie prawdziwej tożsamości tej niezwykłej postaci, znanej z notorycznego przekłamywania własnej biografii.

Han Solo: Gwiezdne Wojny – historie, reż. Ron Howard, 25.05

Najprawdopodobniej najbardziej oczekiwany film maja, a może i tego półrocza, zaraz obok, oczywiście, „Avengersów”. Film jest kolejną odsłoną gwiezdnowojennych spin-offów. Tym razem uniwersum zostanie poszerzone o wydarzenia z młodości jednej z ulubionych postaci fanów – Hana Solo. Pytanie, które zadają sobie wszyscy, brzmi, czy wyjawienie zmitologizowanej przeszłości tak ważnej postaci nie okaże się gwoździem do trumny tak długo i misternie budowanej legendy?

Duża ryba i begonia, reż. Xuan Liang, 25.05

Rzadko mamy sposobność oglądania w kinach animacji przeznaczonych dla nieco starszych widzów i to na dodatek produkcji azjatyckiej, w tym przypadku chińskiej. „Duża ryba i begonia” jest filmem o wyjątkowej wizualnej urodzie, opowiadającym baśniową historię o chłopcu z mistycznej krainy, który przez siedem dni musi przetrwać w ludzkim świecie pod postacią czerwonego delfina.